Kun aamulla herään, niin kumi on tyhjä. Nyt pitää miettiä, miten tästä eteenpäin. Ainakin kokkaan heti alkuun aamiaista.

3697719666_c3a7e5778f.jpg

Täällä on pysäkkejä, mutta olen nähnyt vain yhden bussin kulkevan Luhangalle päin. Soitin numerotiedusteluun ja sain taksin numeron. Lähdin työntämään pyörää Korkeasaarensalmelle päin. Työntäessäni pyörää linnut varoittelevat voimakkaasti ja tielle ilmaantuu supikoira, joka murisee minulle. Uskomatonta! En ole aiemmin nähnyt supikoiraa missään.

Sysmän kirous oli saanut minut nujerrettua, siksi oli sen turha vihoitella enää minulle. Näin tien yli lentävän tikan, käpytikaksi liian kookas. Se laskeutui puuhun ja päästi vaimean "kjyk"-äänen. Puu oli koivu ja tikka oli valkoselkätikka! Tunnelma olikin ihan katossa kumin puhekamisesta huolimatta. Tällaista olin tullut tältä reissulta hakemaan!

Korkeasaarensalmella sain kutsuttua taksin apuun. Taksi oli ystävällinen. Hän vei minut Sysmän keskustaan ja siihen toiseen liikkeeseen, jossa huolletaan pyöriä. Minusta se edellisen liikkeen pitäjä oli vain antanut ymmärtää, että sieltä saisi pumpun. Ei siellä ryhdytty huoltamaan minun pyörää, siinä oli "ulkovaihteet" ja se, joka sellaista osaa huoltaa, on nyt kalassa lomalla. Ei auttanut muuta kuin pakata pyörä bussiin ja matkustaa takaisin Helsinkiin.

Helsingissä kävi ilmi, että renkaassa oli iso reikä lähellä venttiiliä, siis kumin yläpuolella. Schwalben Marathon Plus ei ollut sittenkään pettänyt minua. Oliko joku puhkaissut renkaan. Kiveä ei löytynyt.

Koska Schwalben Marathon Plus on niin vaikea rengas vaihdettavaksi, niin päätin seuraavalle pyörämatkalleni ottaa varapäällyrenkaan ja tietysti pumpun ja varasisärenkaita.


Näytä suurempi kartta